Hur arbetar rådgivare vid företagsförsäljning?
En rådgivare inom Merger & Acqusition arbetar med större transaktioner vid fusioner och förvärv. De kan ha varierande arbetsuppgifter beroende på uppdraget. Men det brukar involvera alltifrån förberedelser, strategi och planeringsalternativ till vägledning genom de finansiella och juridiska stegen i en företagsförsäljning.
Sälja företag med rätt rådgivare
Det är viktigt att välja rätt rådgivare vid en företagsförsäljning eftersom de påverkar huruvida framgångsrik transaktionen blir.
Vårt första tips är att du börjar nätverka advokater, revisorer och bankirer och be om råd. Dessa är ofta involverade i företagsförsäljningar och har erfarenhet av att arbeta med rådgivare vid förvärv och företagsförsäljningar. Du kan be dem om deras personliga rekommendationer om rådgivare som arbetar med företag i din storlek.
Men utöver detta är det viktigt att du själv förbereder ett antal frågor innan du träffar en potentiell rådgivare – och följer dessa stegen för att värdera huruvida detta är en rådgivare som är kapabel till att sälja ditt företag.
1. Deras erfarenhet
Det är viktigt att hitta någon som har erfarenhet av att arbeta med liknande företagsförsäljning i samma bransch och företag av liknande storlek eftersom detta ökar chanserna för dem att identifiera köpare.
2. Deras avgiftsstruktur
En rådgivare kommer att vara mer motiverad av att arbeta för dig om arvodet baseras på en lyckad affärsuppgörelse. Men jämför gärna avgiftsstrukturen mellan konkurrenter, så att du inte betalar för mycket för din rådgivare.
3. Ditt förtroende för dem
En företagsförsäljning är ett stort beslut och eftersom rådgivaren vanligtvis är involverad i processen, så är det viktigt att du har ett stort förtroende för dem. Ibland är magkänslan bäst att gå på.